Czujnik przepływu powietrza określany potocznie także jako przepływomierz dokonuje pomiaru ilości powietrza i wysyła odpowiednią informację do komputera. Dzięki temu można szczegółowo określić dawkę wtrysku paliwa. Z tego względu jego obecność jest bardzo ważna. Czasami jednak dochodzi do pewnych uszkodzeń tego elementu. Jakie są zatem najczęstsze przyczyny problemów z czujnikiem przepływu powietrza?
Czym dokładnie jest przepływomierz powietrza i jaka jest jego rola?
Czujnik przepływu powietrza to urządzenie, które najczęściej zlokalizowane jest tuż za filtrem powietrza. Zasadnicza funkcja tego komponentu to pomiar powietrza zasysanego do silnika. W rezultacie tego działania komputer otrzymuje dane pozwalające dokładnie dobrać porcję wtrysku paliwa. Gdy urządzenie będzie działało wadliwie i przekaże nieprawidłowe informacje, skończy się na tym, że praca silnika zostanie zaburzona. Warto podkreślić, że skład i proporcje mieszanki paliwowej to elementy, które uzależnione są od konstrukcji auta, a ponadto pojemności silnika.
Jakie są najczęstsze usterki czujnika przepływu powietrza?
Czasami dochodzi do zanieczyszczeń i uszkodzeń czujnika przepływu powietrza. Najczęściej jest to wynik złego stanu lub błędnego montażu filtra powietrza. W takiej sytuacji nadal będzie on działać, ale przyczyni się do nieprawidłowej pracy silnika. Wówczas kierowca zauważy pewne symptomy, takie jak słaby rozruch silnika czy brak stabilności biegu jałowego. Komfort jazdy także może ulec pogorszeniu. Ponadto często wskazuje się na szarpanie w trakcie przyspieszania, czy też wydostawanie się czarnego dymu z układu wydechowego. Niejednokrotne zdarza się, że silnik gaśnie zaraz po uruchomieniu bądź po tym, jak zwolni się wciśnięty pedał gazu.
Innym czynnikiem prowadzącym do problemów technicznych z czujnikiem przepływu powietrza jest montowanie filtrów sportowych. W ich przypadku zwiększenie objętości powietrza jest jednoznaczne z większą ilością zanieczyszczeń przechodzących przez przepływomierz. Przyczyną usterek może być także nieszczelność całego układu. Komponent może być także uszkodzony fabrycznie. Taka sytuacja ma najczęściej miejsce przy tanich zamiennikach. Powodem mogą być także stare styki wtyczki czujnika.
Gdy zauważy się pewne objawy mogące świadczyć o problemie z czujnikiem przepływu powietrza, należy je szybko zweryfikować. Na początku trzeba wyeliminować nieszczelność układu dolotowego, co może prowadzić do dostawania się powietrza z pominięciem przepływomierza i fałszowania pomiaru. Wówczas zaleca się podłączenie testera diagnostycznego, a następnie odczytanie przez sterownik kodów błędów.
W jaki sposób dokonuje się wymiany czujnika przepływu powietrza?
Gdy uszkodzenie przepływomierza zostanie potwierdzone, dokonuje się jego wymiany. Podczas realizacji tego zadania odłącza się wtyczkę instalacji elektrycznej. Następnie rozpina się zaciski mocujące korpus czujnika przepływu powietrza w przewodach dolotowych. W lokalizację uszkodzonego przepływomierza instaluje się nowy czujnik. W dalszej kolejności wpina się wtyczkę instalacji elektrycznej. Czasami zdarza się, że trzeba skasować z pamięci komputera kody błędów. Dzięki temu nowy komponent będzie mógł działać prawidłowo.
O problemie z czujnikiem przepływu powietrza świadczy słaby rozruch silnika, czy też brak stabilności na jałowym biegu. Przy takich symptomach sprawdza się poprawność funkcjonowania czujnika. W celu właściwej diagnozy przeprowadza się tzw. diagnostykę komputerową.