Piasek, żwir, koryta rzek, błoto, śnieg, skały i inne naturalne tereny to ulubione nawierzchnie fanów off-roadu. Jakie rodzaje motocykli sprawdzą się tu najlepiej?
Cross
Jednym z podstawowych motocykli przeznaczonych do jazdy off-road jest cross. Dzięki połączeniu mocy silnika z niską wagą samego pojazdu nadaje się do ekstremalnych przejazdów. W tej kategorii znajdziemy zarówno 65-tki, jak i 500-ki, startujące w klasie MX3. Od kilku lat w dziale motocykli crossowych występują motocykle czterosuwowe, które zastąpiły dwusuwy. Jedne z najpopularniejszych modeli Hondy z tej kategorii to CRF450R oraz CRF450RX.
Hard Enduro – do sportów wyczynowych
Motocykle z kategorii Hard Enduro wywodzą się z crossowych, jednak posiadają parę istotnych różnic. Przede wszystkim są homologowane, co wymaga od nich innej charakterystyki silnika, nastawienia zawieszeń oraz ogumienia. Kolejną podstawową zmianą jest konieczność posiadania pełnej instalacji elektrycznej. Motocykle te są przeznaczone do wyczynowego sportu i w przeciwieństwie do crossówek posiadają mniejsze tylne koło.
Soft Enduro – przede wszystkim do jazdy po szosie
Motocykle Soft Enduro są przede wszystkim mniej awaryjne niż modele przeznaczone do jazdy wyczynowej. Sprawdzą się zarówno w terenie jak i podczas jazdy po szosie. Posiadają mniejszą moc, lecz większą wagę niż motocykle Hard Enduro.
Turystyczne Enduro – motocykle do długich tras
Ten rodzaj enduro swoją nazwę zawdzięcza specjalnemu przystosowaniu do długich tras, w których nawierzchnia będzie wykonana z różnego materiału. Posiadają odporne opony i dużą wytrzymałość. Ponadto, dzięki specjalnemu wyprofilowaniu siedzenia i kierownicy, zmęczenie jest dużo mniej odczuwalne niż w przypadku motocykli z innych kategorii. Motocykl Honda, który idealnie pasuje do tej kategorii CRF1000L Africa Twin.
Funduro – mocny silnik i małe koła
Motocykle Funduro przede wszystkim charakteryzują się mocnym silnikiem, dobrymi hamulcami i małymi kołami. Te modele są zdecydowanie bardziej przystosowane do jazdy po asfalcie i drodze szosowej niż terenowej, co potwierdza rozwój motocykli off-roadowych i powolne przekształcanie ich w pojazdy sportowo-turystyczne.
Supermoto – zarówno w terenie jak i po szosie
Motocykle Supermoto dzielą się na dwie podstawowe kategorie, mówiące o stylu jazdy, do którego są przystosowane poszczególne pojazdy – wyczynowe i miejskie. Pierwsze powstały w latach 90. i są świetną opcją dla wszystkich jeżdżących zarówno w terenie jak i po szosie. Charakteryzują się szerokimi oponami oraz usztywnionym, obniżonym zawieszeniem. Motocykle Supermoto przeznaczone do jazdy miejskiej cechują się przede wszystkim połączeniem niewielkiej wagi z mocnym silnikiem, co zapewnia wygodne poruszanie się po szosie. Ich wąska budowa zapewnia bezproblemowe przeciskanie się w korkach. Są również dużo mniej awaryjne niż inne modele, co jest dodatkowym plusem.
Trial – do jazdy po trudnym terenie
Motocykle trialowe są przede wszystkim bardzo lekkie i służą do jazdy po trudnych terenach i nawierzchniach. Służą do uprawiania jednego z najstarszych sportów terenowych, a poruszanie się na nich wymaga długich treningów. Mówi się, że od motocykli trialowych wywodzą się wszystkie inne służące do jazdy off-roadowej. Bez wątpienia jest w tym sporo racji.
Podsumowanie
Motocykle off-roadowe z pewnością różnią się od siebie, dlatego decydując się na zakup jednego z nich, należy starannie przemyśleć, po jakim terenie zamierzamy się poruszać oraz jak długie trasy będziemy pokonywać. Te czynniki z pewnością pomogą wybrać najlepszy motocykl do jazdy w terenie.