Diesel, benzyna, hybryda czy może jednak gaz? Każdy z tych napędów ma swoje wady i zalety, i każdy z nich przewidziany jest dla innego użytkownika. Wybór odpowiedniego koloru, felg czy dodatków wyposażenia, zależy od naszych indywidualnych preferencji, i nie inaczej jest w wypadku napędu.
Co wybrać?
Mówiąc najogólniej napęd powinien być zgodny z przeznaczeniem danego pojazdu. Drugorzędną sprawą są koszty zakupu, utrata wartości czy koszty eksploatacji. Kluczowym wyznacznikiem powinien jednak być dobór napędu do zapotrzebowania.
W wypadku gdy będziemy korzystali z samochodu głównie w mieście, najlepiej sprawdzi się tu pojazd wyposażony w mały silnik benzynowy lub napęd hybrydowy. Napęd dieslowski w mieście nie jest w stanie pokazać pełni swoich możliwości, natomiast LPG opłacalne jest tylko w wypadku bardzo dużych przebiegów.
W momencie gdy auto będzie eksploatowane w sposób zróżnicowany, a więc parę razy w roku wyruszymy nim w dłuższe trasy (na przykład na wakacje) rozsądnie jest wziąć pod uwagę diesla. Wybierając diesla weźmy także pod uwagę instalację LPG ponieważ przeznaczenie obu tych napędów niewiele się od siebie różni.
Wady i zalety poszczególnych napędów
Każdy ze wspomnianych wcześniej napędów można scharakteryzować. Zacznijmy więc od najpopularniejszych napędów a więc tych benzynowych.
Silniki benzynowe z reguły lepiej sprawują się w jeździe miejskiej niż na długich trasach. Ich niewątpliwym atutem jest to, iż bardzo szybko się nagrzewają (co jest szczególne przydatne w zimę) jednak potrafią one dużo spalać. Ten napęd jest skierowany głównie do kierowców miejskich, którzy często stoją w korkach, chcą mieć zadowalające osiągi, a także stawiają na niskie koszty serwisowe.
Silniki z napędem dieslowskim sprawdzają się doskonale na długich trasach. Diesel jest dużo oszczędniejszą jednostką niż silniki benzynowe. Dość dużą początkową wadą jest ich koszt, który jest znacznie wyższy od wspomnianych wcześniej silników benzynowych. Z czasem jednak koszty tankowania są zdecydowanie mniejsze w wypadku diesla. Napęd ten skierowany jest więc dla kierowców którzy często są w długich trasach, cenią sobie niezłe osiągi a także chcą uzyskiwać niewielkie spalanie.
Kolejnym napędem jest napęd hybrydowy. Jest to doskonałe rozwiązanie do ruchu miejskiego. W tego typu warunkach hybrydy są bezkonkurencyjne. Nie jest to napęd dla osób wyruszających w długie trasy, ze względu na niewielką moc tego typu silników. Obecne hybrydy są wyposażone w najnowocześniejsze rozwiązania techniczne, a więc komfort jazdy stoi również na najwyższym poziomie. Hybrydy są przewidziane dla osób jeżdżących w mieście, często stojących w korkach, dla których liczą się niskie koszty zarówno związane z serwisem jak i spalaniem.
Instalacja LPG od wielu lat pozostaje jedną z najtańszych opcji na rynku. Co jednak sprawia, że nie jest ona tak powszechnie spotykana? chodzi zapewne o dość duże koszty instalacyjne. Napędy tego typu skierowane są głównie dla kierowców podróżujących zarówno w miastach jak i na trasie, nie są im straszne korki, i stawiają oni na bardzo niskie koszty serwisu.
To na jaki rodzaj napędu się zdecydujemy zależy tylko i wyłącznie od nas samych. Dobrze jest jednak przemyśleć tą kwestie przy kupnie samochodu, tak aby uniknąć niepotrzebnych rozczarowań podczas eksploatacji samochodu.