Nie od dziś wiadomo, że reklama jest dźwignią handlu. Dziś pozwala ona wyróżnić się na tle innych przedsiębiorców, dając konsumentowi możliwość wyboru najlepiej dla niego skrojonej oferty. Nie dziwi więc szerokie zastosowanie materiałów promocyjnych wykorzystywanych bezpośrednio w punktach sprzedaży. Zwracają one uwagę klientów i zachęcają ich do zakupu towaru.
Materiały POS, czyli co?
Materiały POS to różnego rodzaju nośniki reklamowe, skierowane bezpośrednio do konsumenta – głownie klienta detalicznego – stosowane poza środkami masowego przekazu. Celem tych materiałów jest wspieranie sprzedaży „w miejscu dokonywania zakupu” (z ang. point of sale), rzadziej w jego pobliżu.
Materiały POS możemy podzielić, albo pod względem trwałości na materiały miękkie (np. ulotki, broszury, opakowania tekturowe) lub twarde (np. półki czy kasetony), albo na wzgląd na ich położenia w placówce handlowej czy usługowej. I tak najbardziej popularne:
- do ustawienia na ladzie – podajnik lub stojak na wszelkiego rodzaju ulotki i broszury reklamowe i informacyjne,
- do zamontowania na półce – reklama, wystająca poza półkę, umieszczona prostopadle do towaru, najczęściej wykonana z tworzywa sztucznego, bywa podświetlana, by już z daleka zwrócić uwagę konsumenta (tzw. stopper)
- do zamontowania przy suficie – plakat dość dużych rozmiarów, który zawiera logo lub opis reklamowanego produktu (tzw. hanger)
- do ustawienia na podłodze – stosowany w większych obiektach handlowych tzw. bocian, czyli dwustronny plakat umieszczony najczęściej na środku wyspy z towarem, stoisko prezentacyjno-degustacyjne, roll-up, plakat rozwijany z kasety charakterystyczny dla różnych pokazów i prezentacji czy tzw. potykacz umieszczany przed wejściem do placówki handlowej lub usługowej, na którym możemy napisać, co dziś oferujemy w cenie specjalnej,
- innego typu – ulotki, broszury, infokioski czy lightboxy.
Czy reklama POS jest skuteczna – wady i zalety
Jesteśmy wzrokowcami, lubimy rzeczy ładne, a czasem wystarczy, że z pośród wielu podobnych produktów wypatrzymy ten jeden – dokładnie ten, który widzieliśmy na reklamie przy wejściu do sklepu. Podprogowo zasugerowaliśmy się obrazem widzianym na plakacie. Większość decyzji zakupowych podejmujemy tam, gdzie dokonujemy zakupu, a bardzo często są to decyzje spontaniczne i impulsywne. Niejednokrotnie jest to zasługą umieszczonych w obiekcie reklam, gadżetów, broszur czy zapachów.
Ważne jest również to, ze reklama POS jest łatwo dostępna i oferuje wiele ciekawych rozwiązań, przez to można osiągnąć bardzo korzystny efekt sprzedażowy przy niedużych nakładach finansowych.
Jedyną z wad stosowania reklamy typu POS jest nietrwałość materiałów, a kolejną fakt, iż sami możemy “przedobrzyć” poprzez umieszczenie w obiekcie zbyt dużej ilości różnego rodzaju materiałów promocyjnych. Wprowadza to tzw. szum informacyjny i potencjalny klient gubi się w natłoku informacji, zniechęcając się tym samym do zakupu.
Wydruk materiałów reklamowych
Druk, w którym obraz przenoszony jest z formy drukowanej na dowolne podłoże drukowe przy użyciu cylindrów pośrednich, nazywany jest drukiem offsetowym. Dzięki tej technice możemy uzyskać bardzo dużą ilość odbitek, co przekłada nam się na cenę wydruków. Musimy jednak pamiętać, ze zastosowanie tego rodzaju druku sprawdzi się przy dużym nakładzie, gdyż technika druku offsetowego wymaga podjęcia wielu czynności przygotowawczych. Jeśli chcesz zlecić przygotowanie materiałów POS, poszukaj drukarni, która oferuje druk offsetowy UV – technologia ta pozwala zadrukowywać materiały trudno chłonne, tj. podłoża metalizowane i foliowe.