Wiele osób marzy o tym, by wreszcie pracować na swoim, jednak ciągle nie może się odważyć na otwarcie biznesu, z obawy przed porażką. Aby odnieść sukces w prowadzeniu firmy trzeba być do tego dobrze przygotowanym, mieć pewne predyspozycje psychiczne oraz być gotowym na ciężką pracę.
Co może zdecydować o sukcesie bądź porażce danej firmy?
O szybkim zamykaniu nowych firm bardzo często decyduje brak przygotowania i za mała ilość środków na start. Wiele osób swoje firmy otwiera spontanicznie, gdzie od pomysłu do realizacji mija tylko kilka dni lub tygodni. Równie często firmy otwierana są pod wpływem zainspirowania się biznesem znajomego, który bardzo dobrze prosperuje. Niestety praktyka bardzo często pokazuje, że rynek wcale nie działa tak, że jeśli jednej osobie dobrze idzie sprzedaż to i kolejnej uda się powtórzyć to samo.
Niewystarczająca liczba pieniędzy na starcie to bardzo typowy błąd. Wiele osób otwiera swoje firmy z braku innej możliwości, na przykład po stracie pracy a szczególnie dotyczy to ludzi w wieku 50+. Osoby takie, zwykle mają za mało pieniędzy na samym starcie jednak liczą na to, że będzie dobrze i szybko pojawią się zyski. Tymczasem zdecydowana większość firm w ogóle nie zarabia w pierwszym półroczu działania a na większe zyski trzeba czekać nawet kilka lat.
Cechy charakteru a powodzenie w biznesie
Okazuje się, że sukces w biznesie w bardzo dużym stopniu zależy od tego, jaki cechami odznacza się osoba prowadząca działalność. Z całą pewnością niezbędna będzie pracowitość i wytrwałość. Szczególnie początkowe miesiące prowadzenia firmy wymagają wytężonej pracy, często po kilkanaście godzin dziennie, we wszystkie dni tygodnia. Jeśli jednak ktoś, sądzi, że sama pracowitość wystarczy do tego, żeby mieć dochodową firmę to się bardzo myli. Oprócz tego niezbędne są także inne cechy. Jako jedną z najistotniejszych w biznesie należy wymienić asertywność. W prowadzeniu firmy bardzo często zdarzać się będą sytuacje konfliktowe. Wielu z nich nie da się rozwiązać polubownie mając jednocześnie na względzie własne dobro. Przedsiębiorca musi być asertywny zawsze wtedy, gdy negocjuje cenę z dostawcą, ale również i wtedy gdy jego klient oczekuje rabatu, musi wiedzieć, gdzie może postawić granicę. W toku działalności bardzo często trzeba będzie reklamować produkty i usługi i tutaj asertywność bardzo się przydaje. W sytuacjach, gdy nawet siłą perswazji i argumentów nie uda się czegoś załatwić niejednokrotnie trzeba składać skargi w urzędach i instytucjach i to także jest normalne. Przedsiębiorca musi wyrobić w sobie odporność na takie stresy.
Kolejna bardzo przydatna cecha w biznesie to umiejętność podejmowania ryzyka. Bycie zachowawczym w biznesie się nie sprawdza, tutaj nieustannie trzeba ryzykować. Przedsiębiorca ryzykuje, gdy kupuje nowy półprodukt, gdy zmienia dostawców, bank, księgowego, gdy wprowadza nowy produkt, gdy podnosi cenę powyżej poziomu konkurencji. Ryzykuje szczególnie mocno, gdy sprzedaje swoje produkty na termin, ale bardzo często nie da się funkcjonować inaczej.
Jak widać odniesienie sukcesu w biznesie wymaga ciężkiej pracy, wytrwałości i posiadania pewnych predyspozycji psychicznych. Na sukces zawsze trzeba sobie zapracować i jednocześnie być cierpliwym w oczekiwaniu na owoce swojej pracy.